حقیقت هایی در مورد آبله مرغان که لازم است بدانید!

آبله مرغان شایع ترین بیماری در دوران کودکی

معمولاً آبله مرغان به شکل یک بیماری خفیف بروز می‌کند و بعد از چند هفته به‌طور کامل بهبود می‌یابد، اما در برخی افراد ممکن است عوارض جدی‌تری مانند عفونت‌های مزمن پوستی یا التهاب ریه دیده شود. در صورت مشاهده هرگونه علامتی از آبله مرغان، ضروری است که به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب آن ارائه شود. 

 

علائم آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که معمولاً در کودکان رخ می‌دهد اما می‌تواند در افراد بالغ نیز ایجاد شود. علائم و عوارض آبله مرغان شامل موارد زیر می‌شود:

 

 جوش های قرمز بزرگ و کوچک:

یکی از علائم اصلی آبله مرغان، ظاهر شدن آبله‌های قرمز و جوش‌های آبله‌ای روی پوست است. این جوش ها معمولاً از ناحیه‌ی صورت و گردن شروع می‌شوند و به سرعت در سرتاسر بدن منتشر می‌شوند.

 

بروز آبله مرغان در فصل بهار بسیار شایع است به همین دلیل توصیه میکنیم برای جلوگیری از ابتلای نوزداتان به این بیماری حتما بلاگ " چگونه نوزاد خود را برای بهار آماده کنیم" را مطالعه فرمایید. 

 

 حال عمومی بد:

افراد مبتلا به آبله مرغان ممکن است احساس خستگی، سردرد، تب و احتقان داشته باشند.

درگیر شدن نواحی چشم: در برخی موارد، آبله مرغان می‌تواند به چشم‌ها نیز گسترش یابد و باعث تورم و قرمزی پرده چشم گردد.

 تورم و درد در غدد لنفاوی:

غده های لنفاوی‌های ناحیه‌ی زیر بغل و گردن ممکن است به دلیل ابتلا به آبله مرغان متورم شده و درد داشته باشند.

از بین رفتن اشتها:

در بعضی موارد، از دست دادن اشتها و احساس تهوع نیز به عنوان علائمی از آبله مرغان ظاهر می‌شود.

نکات مهمی که در ارتباط با آبله مرغان باید بدانید

بثورات قرمز پوستی و خارش در ناحیه این بثورات، از علائم آبله مرغان است:

این بیماری به صورت بثورات قرمزی که خارش و تاول دارند شروع می‌شود. بثورات پوستی ابتدا در صورت بروز پیدا می‌کند. اما لازم است بدانید که می‌تواند در هر جایی از جمله دهان، پلک و ناحیه تناسلی فرد ظاهر شود. در بیماری آبله مرغان، بثورات از حالت برجستگی های قرمز رنگ به تاول های پر از مایع و پوسته تبدیل می‌شود. علاوه بر بثورات پوستی، این بیماری علائم دیگری نظیر تب، سردرد و خستگی را به همراه دارد و فرد بیمار معمولا برای 5 الی 10 روز بیمار خواهد بود.

 

برای درمان بثورات جلدی و اگزمای پوست نوزاد چه باید کرد؟ توصیه میکنیم که بلاگ " درمان طبیعی اگزما در نوزادان " را از دست ندهید.

آبله مرغان مسری است:

هنگامی که فردی به بیماری آبله مرغان مبتلا است، ویروسی که عامل این بیماری است می‌تواند به راحتی از طریق سرفه یا عطسه فرد بیمار در هوا پخش شده و به دیگران سرایت کند. نکته لازم به توجه این است که حتی با لمس تاول های آبله مرغان، این ویروس بر پوست فرد بیمار نیز پخش شده و بثورات پوستی او گسترش پیدا می‌کنند. همچنین این ویروس بین 1 الی 2 روز قبل از این که فرد بیمار دچار بثورات پوستی شود، قابلیت سرایت دارد. در صورتی که دچار بیماری آبله مرغان شده‌اید، لازم است بدانید که ممکن است بهبودی شما بین 10 الی 21 روز طول بکشد.

 

آبله مرغان شدت نداشته و معمولا خفیف است:

آبله مرغان می‌تواند منجر به عوارض جدی در فرد بیمار شود. از جمله این عوارض می‌توان به کم آبی بدن، تورم مغز یا آنسفالیت، مشکلات خونریزی، ذات الریه، سندروم شوک سمی، عفونت های پوستی باکتریایی و عفونت های استخوان و مفاصل اشاره کرد. گروه خاصی از افراد از جمله نوزادان، نوجوانان، زنان باردار و افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض آبله مرغان هستند.

 

واکسن آبله مرغان را حتما دریافت کنید:

به توصیه پزشکان لازم است تا کودکان 2 دوز از واکسن آبله مرغان را در بازه سنی 12 تا 15 ماهگی و 4 تا 6 سالگی دریافت کنند.

 

مراقب حساسیت های پوستی نوزادان در فصول گرم باشید. توصیه میکنیم که حتما بلاگ " آشنایی با انواع حساسیت پوستی در نوزادان " را مطالعه فرمایید.

 

در منزل آبله مرغان را درمان کنید:

در صورتی که کودک شما به این بیماری مبتلا شده و تب دارد، به او استامینوفن دهید. به هنگام ابتلا به این بیماری، مصرف آسپرین و محصولات حاوی این دارو خطرناک بوده و همچنین داروی آسیکلوویر که یک ضد ویروس است، به کاهش علائم آبله مرغان کمک می‌کند.

 

سخن پایانی

در صورتی که که کودک شما یا خودتان به بیماری آبله مرغان مبتلا شدید، پس از رعایت نکات بهداشتی و درمان های خانگی، مراجعه به پزشک ضروری است و مصرف داروهای تجویزی پزشک، روند بهبود شما یا کودکتان را تسریع می‌کند. ویروس واریسلا زوستر که عامل بروز بیماری آبله مرغان است، پس از ابتلا در بدن فرد به صورت غیرفعال باقی مانده و می‌تواند چندین سال بعد که فرد دچار ضعف در سیستم ایمنی شد، دوباره فعال شده و به صورت بیماری زونا بروز پیدا کند. 

 

در پایان این نوشته، توصیه میکنیم که اگر نوزاد عزیز شما بعد از استحمام دچار خشکی پوست شده و پوست حساس و آسیب پذیری دارد، بلاگ " برطرف کردن خشکی پوست نوزاد بعد از حمام " را مطالعه کنید.

 

مطلب های تصادفی